Opinionsundersökning inför valet på Gotland, texten är kopierad från Helagotland.se | Sverigedemokraterna Gotland

Valet 2014

Vår omröstning: Partiet som får flest röster                                                   Publicerad 2014-09-12

I början av maj lade Helagotland.se ut en omröstning på vår valsajt. Nu publicerar vi resultatet: Ett av outsiderpartierna får flest röster.

Men man får väl ta det med en nypa salt, säger en glad ordförande.

Hela 1981 personer valde att svara på vår fråga vilket parti de skulle rösta på i valet till regionfullmäktige. Hela 506 personer, alltså 26 procent svarar att de tänker välja Sverigedemokraterna.

– Det var mycket glädjande att höra, säger partiets ordförande på Gotland, Kaj Lundmark.

– Men man får nog ta det med en nypa salt. Jag tänker att många Sverigedemokrater är aktiva på sociala medier, medlemmar i andra partier är det kanske inte.

Kaj Lundmark tror att mer realistiska siffror när det väl blir rösträkning på söndag kväll är att Sverigedemokraterna på Gotland får mellan fem och sex procent.

Helagotland.se:s redaktionschef Mats Pettersson är också förvånad över resultatet:

– Det här är ett häpnadsväckande resultat. Men jag tror att man ska ta det med en nypa salt. Inget tyder på att detta är ett resultat som speglar hur det verkligen kommer att se ut på Gotland när rösterna är räknade på söndag.

Han fortsätter:

– Den här typen av internetröstningar är tveksamma, och man kan resonera kring värdet i att publicera dem. Det går, för den som är engagerad, att lägga fler än en röst, och på så sätt snedvrida resultatet. Inte desto mindre är det intressant då det visar på att SD i det här fallet har engagerade väljare som vinnlagt sig om att partiet ska få en framskjuten placering.

Vilket parti har du tänkt att rösta på i valet på Gotland?

1. Moderaterna. 17% (341)
  2. Socialdemokraterna. 20% (404)
  3. Miljöpartiet. 7% (148)
  4. Folkpartiet. 4% (73)